Nakkesmerter

Nakkesmerter er definert som smerter eller ubehag lokalisert i området mellom undersiden av kraniet og den øverste delen av skulderpartiet.

• •Er smertene akutte, det vil si plutselig oppstått og sterke, kalles det for "kink" i nakken, facettsyndrom, myose eller rett og slett akutte nakkesmerter.

• •Hvis hodet samtidig er låst fast til en av sidene kalles det noen ganger for torticollis.

• •Hvis smertene har vart mer enn tre måneder kalles de for kroniske nakkesmerter.

Nakkesmerter er et meget alminnelig symptom i befolkningen. Det forekommer i større grad blant kvinner enn blant menn. På et gitt tidspunkt vil omkring 13 % av befolkningen ha vondt i nakken. Omtrent halvparten av oss har hatt eller vil få vondt i nakken en eller annen gang i livet.

Hvordan oppleves nakkesmerter?

• •Det gjør vondt i nakken og den føles ofte stiv.

• •Smertene kan stråle ned mellom skulderbladene eller ned på brystveggen.

• •På samme måte kan smertene stråle ut i skulderpartiet, armen og hånden eller eventuelt opp mot bakhodet.

• •Musklene i nakken er spendte og ømme.

• •Ved akutte smerter kan hodet være tvangsdreid til en av sidene (torticollis).

• •Nakkesmertene kan være ledsaget av tretthetsfølelse i skuldre og armer og tidvis av en sovende, stikkende eller snurrende fornemmelse i armene.

For det meste kan et nakkeproblem diagnostiseres ut fra en samtale mellom pasient og behandler kombinert med en grundig undersøkelse. Her vil fysioterapeuten teste nakkens bevegelighet, kontrollere om det er nerver i klem, teste musklene i nakken og med hendene kontrollere bevegeligheten av ryggsøylens ledd i nakken.