Ankel og fotsmerter

Foten har flere funksjoner. Den absorberer belastningen fra underlaget,
bærer kroppsvekten og omsetter kraften fra lår og legg til en effektiv bevegelse.

Foten har en kompisert anatomi og funksjonssvikt og skader kan lett oppstå
ved feilstillinger og overbelastninger.

Bekkenplager

Bekkensmerter kan være av lokal karakter eller komme fra rygg eller hofter.
Kan oppstå som følge av skader, over eller feilbelastninger.

Holdningsendringer som følge av svangerskap og fødsel, eller generell anspenthet påvirker også bekkenet og kan gi smerte fra muskulatur og ledd.

Brystsmerter

Smerter i brystryggen kan komme av museklspenninger og nedsatt leddfunksjon.
Dette er ofte et resultat av dårlig arbeidstilling og ensformig arbeid, feks foran pc.

Smerter i brystet kan skrive seg fra muskel-skjelettsystemet, hjertet, angst, luftveier eller mage/tarm.

Idrettskader

Skader som kan oppstå ved trening og konkurranse, vanligvis på muskler, sener og leddbånd. Skadene er i hovedsak belastningsskader, dvs at for stor belastning over lang tid kan utvikle skader, f.eks seneskader, eller akutte skader etter uhell eller ved ekstrem belastning ved fysisk aktivitet.

Hodepine

Smerter i hodet og nakkeområdet er svært vanlig.
Kvinner plages tre ganger så ofte som menn av alle de vanligste
typene hodepine som migrene, spenningshodepine og cervicogen
hodepine (hodepine pga nakken)

Isjias

Ryggsøylen består av ryggvirvler med tilstøtende bruskskiver mellom virvlene.

Skivene er viktiger for å dempe støt og for at virvlene skal kunne beveges  i forhold til hverandre slik som når vi krummer ryggen. Den enkelte skive består av en fast  ytre ring og en bløtere kjerne i midten.

Den ytre ringen kan briste slik at kjernen i midten kan tyte ut og trykke mot nerven som går fra ryggen og ned i beina. Dette gir smerter som stråler i beina og kalles isjias.

Opplever du slike plager.

Spedbarnsplager

Spedbarn som ligger rotert med hodet til en side (KISS eller torticollis), eller veldig mye den samme veien, kan ha et problem i nakken og hodeskallen som bør justeres.
Det er viktig å få dette justert så ikke barnet vokser med denne stivheten (KIDD), hvor kroppen må tilpasse seg skjevheten øverst.

Nakkesmerter

Nakkesmerter er et meget alminnelig symptom i befolkningen. Det forekommer i større grad blant kvinner enn blant menn. På et gitt tidspunkt vil omkring 13 % av befolkningen ha vondt i nakken. Omtrent halvparten av oss har hatt eller vil få vondt i nakken en eller annen gang i livet.

Ryggsmerter

Er smerte følt i ryggen som vanligvis kommer fra muskler, nerver, bein, ledd eller andre strukturer i ryggraden. Akutte korsryggsmerter (også kalt lumbago) er den femte vanligste årsak til legebesøk. Behandles med fysioterapi.

Muskel og senebetennelse

Senebetennelse kan oppstå som følge av langvarig, ensidig eller uvant muskelarbeid.
Smerter, særlig når den betente senen beveges. Ved senebetennelser anbefales behandling hos fysioterapeut.

Skuldersmerter

Skuldersmerter kan ha ulik utbredelse avhengig av type skulderlidelse. Smertene ved enkelte skulderlidelser kan oppleves utenfor selve skulderen.
trange forhold (Impingement) og/eller sykdom, skade i skuldermuskler (rotatorcuffen) er den vanligste årsaken til skuldersmerter.

Albuesmerter

En musearm/ tennisalbue er en overbelastning i muskelfestene på utsiden av underarmen.
Det er ofte snakk om gjentatte belastninger over tid som til slutt utvikler seg til en skade i vevet og gir smerter. Ved smerter på ut og/eller innsiden av albuen bør fysioterapeut kontaktes for å få stilt riktig diagnose og få iverksatt nødvendig behandlig.